وبلاگ

سفره های کامو

گلیم سفره کهنه کامو

کامو روستایی که به تازگی تبدیل به شهری کوچک شده است. در نزدیکی کاشان واقع شده.مردم این شهر تاریخی ، ابداعات بشری بسیاری دارند. مثل مشک برای زدن شیر یا استفاده از آهک که مجال معرفی همه آنها در این متن نیست. ما میخواهیم به معرفی گلیم های خاص که از محصولات آن خطه است بپردازیم : سفره های کامو.

کتاب سفره های کامو 1376

حدود 20 سال پیش استاد پرویز تناولی کتابی تالیف و تهیه کردند.به همین نام ،در این کتاب 112 صفحه ایی به طور بسیط سفره ها و انواع و اقسام آن به خواننده معرفی شده است. ما هم اینجا سعی کرده ایم به سبکی روان و اجمالی به این میراث هنری ایران زمین بپردازیم.

تعریفی زیبا که در ذهن من با توجه به سبک بافت و طراحی سفره های کامو میدرخشد این است. سفره ها همچون شعرهایی آزاد و زیبا میمانند.همچون شاعری که سروده ایی را فقط جهت نشان دادن عشقش به معشوق خاصش میسراید . بافنده هم چون میداند که سفره را برای استفاده خودش و خانواده اش.شاید برای گذاشتن نان ها در میان آن یا نشستن دور هم جهت صرف چاشتی و ناهاری و شامی میبافد هیچ آلایشی ندارد. در واقع مانند دفتر نقاشی بانویی بافنده است تا رنگ ها را در خانه ایی بگستراند.

 

این ویژگی سفره ها برای من شیرین است. که نه فرمایش فلان السلطنه ،نه تعجیل در به بار نشستن مالی . فقط و فقط آزادی بافنده برای هر آنچه میخواهد داشته باشد. این داستان زیبا ما را بر آن داشته است تا مجموعه ایی از سفره های کامو را اینجا جمع آوری کنیم.

امروزه این سفره ها را کف زمین یا به طور قاب شده یا بدون قاب روی دیوار و یا به عنوان رومیزی و روی مبل ها استفاده میکنند . تنوع رنگی و سایز نسبتا کوچک سفره های کامو دست مصرف کننده را باز نگه میدارد تا در دکوراسیون خود بتواند ازین نوع گلیم استفاده کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *